Karl var framför allt porträttfotograf men fotograferade också naturen i Klarälvsdalen under olika årstider och de som utförde arbete t.ex. under skördetiden. Han hade en fin stilkänsla för hur han skulle fotografera för att få så bra bilder som möjligt, vilket gällde både naturscenerier och bilder på hus, gårdar och herrgårdar.
Vid porträttfotografering var personerna nästan alltid uppklädda i sina bästa kläder. Männen var klädda i kostym, vit skjorta med hög krage och hatt eller keps. Kvinnorna hade höghalsade klänningar och ofta fantastiska hattar, som ibland var ofantligt stora. Flickorna hade sina bästa klänningar och pojkarna var klädda i kostym och byxor som slutade nedanför knät. Även vintertid var männen klädda i kostym och vit skjorta och utan ytterplagg om de stod på en sparkstötting eller åkte skidor. Sommartid och när Karl fotograferade sina syskon kunde de ibland vara mer vardagsklädda. Det fanns också bilder från en byggarbetsplats där männen jobbade i sina arbetskläder.
För att kunna fotografera inomhus behövdes blixt, som på den här tiden var ganska primitiv. En extra person fick hålla blixten och då gällde det att samordna fotograferandet med blixtutlösningen (nästan som tomtebloss).
På många bilder ser man Tage Erlanders syster Anna, som man förstår var en viktig person i Ransäter. En liten, mager kvinna, som alltid ser allvarlig ut finns också med på många bilder. Ulf berättar en ganska sorglig historia om denna kvinna, som redan i tonåren blir gravid utan att vara gift. Hon blir utstött även av sin egen familj men lyckas ändå försörja sin son. Så småningom gifter hon sig och får en dotter. Mannen avlider ganska snart och hon blir ensam igen och får leva under små ekonomiska förhållanden med sina två barn.
Vi som lyssnade fick en jättefin bild av livet och människorna i Klarälvsdalen i början av 1900-talet, som sannolikt också speglade livet i Sverige.